fbpx

Dominika Krajewska, 6 kwietnia 2020

MINDFULNESS-czym jest i jak może Ci pomóc

mindfulness

Co to jest „Mindfulness”?

Czy zdarzyło Ci się kiedyś gdzieś pojechać i zdałeś sobie sprawę, że tak naprawdę nic nie pamiętasz z podróży? Czy zjadłeś kiedyś całą paczkę herbatników, kiedy planowałeś zjeść tylko jeden? Wszystko to są przykłady bezmyślności. Kiedy żyjemy w ten sposób, nie jesteśmy w pełni przebudzeni i nie w pełni żyjemy, ponieważ wiele rzeczy robimy automatycznie. „Mindfunless” to z angielskiego „uważność”, rzadziej tłumaczona jako „uważna obecność” bądź „pełna obecność”. Najbardziej znaną definicją jaką stworzył Jon Kabat-Zinn, „mindfulness” to “stan świadomości będący wynikiem intencjonalnego i nieoceniającego kierowania uwagi na to, czego doświadczamy w chwili obecne.” Czyli mówiąc potocznie „mindfulness” to celowe skupianie swojej uwagi na chwili teraźniejszej.

Termin „mindfulness” obejmuje dwa aspekty praktykę i podejście, które polega na byciu uważnym w czasie doświadczeń wewnętrznych (z naszego ciała) jak i zewnętrznych. W tym procesie chodzi o nasze podejście do wydarzających się rzeczy. Głównym celem tej praktyki jest otwartość i brak oceniania, pomimo, iż bywa to bardzo trudne.

Jak wygląda trening „Mindfulness”?

Trening „mindfulness” obejmuje różne formy medytacji, w których główną rolę gra ciało, emocje lub myśli. “Najbardziej znanym treningiem opartym na „mindfulness” jest Trening Redukcji Stresu oparty na Uważności (ang. Mindfulness Based Stress Reduction) stworzony przez profesora Jona Kabata-Zinna z Uniwersytetu Massachusetts, Wydziału Medycznego.”

Techniki „mindfulness” mają swoje korzenie w tradycji buddyjskiej, który w tłumaczeniu oznacza przebudzony. Głównym założeniem treningu jest akceptacja swoich myśli, uczuć, które pojawiają się w chwili obecnej, bez oceniania ich i przyciągania kolejnych.
Medytacja uważności ma pomóc zniwelować lub zmienić naszą reakcję, która po wielu latach jest automatyczna w wielu aspektach.

„Uważność obejmuje również akceptację, co oznacza, że ​​zwracamy uwagę na nasze myśli i uczucia, nie oceniając ich – na przykład nie wierząc, że w danym momencie istnieje „właściwy” lub „zły” sposób myślenia lub odczuwania. Kiedy ćwiczymy uważność, nasze myśli dostosowują się do tego, co odczuwamy w chwili obecnej, zamiast odmierzać przeszłość lub wyobrażać sobie przyszłość.”

Dlaczego uważność?

W dzisiejszym świecie wszystko pędzi do przodu: ludzie, technologia, rozwój. Ludzie często robią kilka rzeczy w jednym momencie np. oglądają program w telewizji, piszą wiadomości do znajomych i przeglądają zdjęcia na Instagramie. Wiele osób „przynosi” pracę do domu, nawet nie zabierając dokumentów z biura. Jesteśmy skupieni na wygrywaniu kłótni, która już się odbyła, albo myślimy o przebiegu naszej prezentacji, która dopiero się odbędzie. Myślimy o tym wszystkim myjąc zęby, robiąc poranną kawę, albo w drodze do pracy. Wszystko to może nas stresować i sprawiać, że możemy czuć przygnębienie.

Czy wiesz, którą ręką umyłeś zęby? Pamiętasz, w którą stronę mieszałeś łyżeczką w swojej kawie, wiesz jakie drzewa mijasz w drodze do swojej pracy? Uważność mam na celu skoncentrować twoje myśli na chwili obecnej i pozwolić zauważyć to czego nie widzisz na co dzień.

Korzyści płynące z bycia „uważnym”

*Zmniejsza stres

Główne założenie 8 tygodniowego kursu MBSR opiera się na nauczeniu radzenia sobie ze stresem. W czasie uważnej medytacji zwraca się uwagę na to jak organizm zaczyna reagować na sytuacje stresujące i zanim przerodzi się np. w atak paniki. Jesteśmy w stanie zapanować nad tą reakcją i spokojnie ją wyciszyć po przez np. uważny oddech.

*Poprawia zdrowie psychiczne

Regularne medytacje pozwalają na zmniejszenie negatywnych i depresyjnych odczuć, ponieważ „uważność” nie przynosi nam stresogennych myśli, które związane są z przeszłością albo przyszłością. Medytowanie pobudza obszary odpowiedzialne za pozytywne myślenie i optymizm.

*Zwiększa samoświadomość

Niektóre formy medytacji mogą pomóc Ci zrozumieć siebie lub rozwinąć Twoje lepsze „ja”, poprzez spojrzenie w głąb swoich podjętych decyzji. Dzięki temu może to być punt wyjścia do zmiany na lepsze.

*Wydłuża czas uwagi

Regularna praktyka i medytacja poprawia naszą koncentrację i skupianie uwagi na jednej rzeczy dłużej niż dotychczas. Świadomie możemy panować nad naszą uwagą i kierować ją tam gdzie chcemy.

*Tworzy nowe połączenia neuronowe w mózgu

Zmieniając nawyk automatycznego np. mycia zębów (myjemy automatycznie zęby trzymając szczoteczkę w prawej ręce, uważne mycie możemy zrobić używając lewej ręki), możemy poprzez „uważność” stworzyć nowy schemat. Jego skutkiem ubocznym jest pojawienie się nowych połączeń nerwowych w naszym mózgu

*Poprawia jakość snu

Umiejętność medytacji może pomóc w kontroli myśli, które często są przyczyną problemów sennych. Dodatkowo „uważność” może przyczyniać się do rozluźnienia ciała i wprowadzania Cię w spokojny stan.

*Pomaga rozwinąć kreatywność

W czasie medytacji nie skupiamy się na konkretnej myśli. Dajemy im płynąć nie przywiązując się do nich i dzięki temu możemy zauważyć nowe rozwiązania starych problemów.

1 minutowe ćwiczenia aby zwiększyć Twoją „uważność”.

Wskazówki

Jeśli nie wiesz jak długo trwa 1 minuta, w czasie gdy ty masz zamknięte oczy ustaw sobie czasomierz i zacznij świadomie oddychać, zauważając gdzie najbardziej odczuwasz wdech, a gdzie wydech.

Jedząc posiłek postaraj się skupić swoją uwagę na pierwszym kęsie. Daj sobie możliwość zauważania którą stroną gryziesz, jakie czujesz smaki, bądź zapachy.

Posłuchaj swojego ulubionego utworu, lecz tym razem skup się na tym jakie dźwięki i instrumenty słyszysz w tle.

Siedząc przy biurku możesz przeskanować każdą część swojego ciała i przyjrzeć się czy czujesz np. swędzenie, łaskotanie, mrowienie albo ucisk.

Podczas wykonywania tych ćwiczeń pamiętaj, że różne rodzaje praktyk „uważności” mają różne zalety. Znalezienie praktyki odpowiedniej dla Ciebie może zająć trochę czasu.

Źródła:

https://www.poradnikzdrowie.pl/psychologia/zdrowie-psychiczne/mindfulness-na-czym-polega-trening-uwaznosci-aa-uDPv-er7g-Defd.html

http://mindinstitute.com.pl/?page_id=167

https://www.healthline.com/nutrition/12-benefits-of-meditation#section12

Poproś o konsultację

W ciągu 48 godzin skontaktuje się z Tobą nasz ekspert