fbpx

Dominika Krajewska, 14 lipca 2020

Jakimi zasadami powinien kierować się freelancer?

Kim jest freelancer?

Freelancer to dość nowe określenie opisujące osobę pracującą na zlecenie, która realizuje się w swojej dziedzinie. Jako wolny strzelec, freelancer sam może negocjować ceny ponieważ nie jest mu nic narzucane odgórnie oraz czas pracy jaki poświęca na realizację wybranego projektu. Najczęściej są to graficy, copywriterzy, fotografowie, psycholodzy, dziennikarze, programiści lub projektanci.

Jak zostać freelancerem?

Freelancerem może zostać każdy, kto ma talent i doświadczenie w wyżej wymienionych zawodach.
Zaczynając pracę jako wolny strzelec najczęściej jest ci tylko potrzebny laptop, telefon lub aparat oraz pomysł na swój biznes. Pamiętaj również, że odpowiednie nastawienie i cechy charakteru też są ważne. Bycie zorganizowanym, samodzielnym i zmotywowanym pomoże Ci w takiej pracy. Swoją pracę możesz zacząć bez zakładania działalności gospodarczej aby przekonać się czy forma takiej działalności Ci odpowiada.

Freelancer w domu czy w biurze?

Zaczynając taka formę pracy często brak wkładu własnego zmusza do pozostania w domu. Wielu freelanserów po ukończeniu kilku zleceń zastanawia się nad wynajmem biura, ponieważ wtedy zmniejszają koszty zużycia prądu, wody, kawy itd. Lecz najlepszym rozwiązaniem na początku drogi dla takich osób jest coworking. Pracując w coworkingu freelancerzy w koszcie abonamentu mają zapewniony szybki Internet, możliwość drukowania, organizowania spotkań w salach konferencyjnych i oczywiście nielimitowany dostęp do kawy. Pracując poza domem zyskujesz świeżość i kreatywność tworząc nowe projekty.

CoSpot zaprasza freelancerów w każdą środę aby mogli zobaczyć jak kreatywnie pracuje się w naszych przestrzeniach.

https://www.facebook.com/events/844561546025379/

Jakimi zasadami powinien kierować się freelancer?

1. Ceń się

Zanim zdobędziesz klientów, bardzo często pomagasz swoim znajomym i często robisz to za mniejsze stawki, tłumacząc to rozkręcaniem biznesu.
Ale pamiętaj, że kiedy przyzwyczaisz klientów do robienia zleceń za mniejszą stawkę może bardzo długo ciągnąć się za Tobą taka reputacja i wielu nowych interesantów będzie wręcz wymagać niższej stawki.

Mimo ogromnej konkurencji postaw sprawę jasno i ceń się. Najprostszym sposobem stworzenia przystępnego cennika twoich usług jest research, dzięki któremu masz porównanie wielu usług i możesz dostosować się do cen jakie oferuje twoje środowisko pracy.
Zaczynając od niskich cen, przyklejasz sobie łatkę, której później ciężko się pozbyć.

2. Umowa

Umowa jest świętością, bez niej nie zaczynaj żadnego projektu. Gdy klient mówi, że korekty i zmiany możecie ustalić telefonicznie pamiętaj, aby stworzyć z tego notatkę/protokół, który nabywca musi podpisać abyś miał zawsze podkładkę do tego jak wykonujesz dane zlecenie.
W umowie określ dokładnie zakres swoich obowiązków, kosztorys swojej pracy, terminy zapłaty oraz informacje w razie odstąpienia klienta od umowy.

3. Przedpłata

Klient będzie szukał wielu argumentów aby nie wpłacić zaliczki, ale pamiętaj gdy klient nagle zniknie Ty tracisz swój czas i pieniądze i wzór projektu, który po prostu został ukradziony. Wielkość zaliczki zawsze ustal w warunkach umowy.

4. Cennik dotyczący poprawek

Klienci są różni i każdy może mieć inna wizję swojego projektu. Większość z nich będzie chciała coś zmienić, poprawić, ulepszyć. Musisz pamiętać, że każda kolejna zmiana w ukończonym projekcie to kolejne minuty Twojego cennego czasu i pieniędzy.

5. Poczta pantoflowa i polecanie

Najlepszych klientów zyskasz dzięki poleceniom. Wiele osób uważa, że polecone osoby są godne zaufania, niż te znalezione na stronach internetowych bądź portalach społecznych. Wiele osób próbuje znaleźć freelancera, który wykona zlecenie za pół darmo albo po prostu za darmo. Dlatego tak ważne jest sporządzenie umowy i podpis klienta zanim praca zostanie wykonana.

6. Konkursy i wersje demo

Wiele klientów pisze do freelancerów z informacją o konkursie bądź wersji wstępnej na stworzenie logo i że nagrodą jest bliżej nie określona suma pieniędzy. Rezultatem takiego konkursu jest to, że klient posiada wiele próbek swojego logo, z którego wybierze jeden a resztę może wykorzystać w innym celu. Do takich konkursów zgłaszają się bardzo często młode osoby, które chcą stworzyć swoje portfolio i pracują na nielegalnym oprogramowaniu, więc nawet jeśli klient wykorzysta ich logo, nie mogą tego nigdzie zgłosić ponieważ sofwere jest piracki.

7. Pokaż co potrafisz

Musisz uważać również na firmy, które chcą Cię najpierw sprawdzić, czy aby na pewno podołasz z ich projektem. Wysyłają stronę do poprawek, która jest słabej jakości i tak naprawdę musisz zrobić wszystko od początku. To znak, że nie powinieneś współpracować z takimi ludźmi, ponieważ poważna agencja sprawdzi twoje portfolio zanim zacznie z Tobą współpracę.

8. Zadawaj pytania

Zanim weźmiesz zlecenie pytaj o koncepcje klienta, jak wygląda jego wizja ponieważ dla ciebie pewne rzeczy mogą znaczyć kompletnie coś innego niż dla odbiorcy. Jeśli nie wiesz pytaj, dzięki temu unikniesz zbędnych poprawek i zaoszczędzisz swój czas.

9. Omijaj pośredników

Biorąc zlecenie od klienta dopytaj o działalność jego firmy, stanowisko i oczywiście sprawdź wszystkie informacje w Internecie. Czasem zdarza się, że osoba z którą negocjujesz warunki jest łącznikiem między tobą, a firmą ponieważ nie potrafi wykonać powierzonego mu zadania. Jeśli po czasie dostajesz informację, że zleceniodawca musi się jeszcze z kimś skonsultować, to prawdopodobnie Twoja praca zostanie przedstawiona pod innym nazwiskiem.

10. Próbne wzory

Zanim pokażesz gotową pracę klientowi, musisz wysłać próbki. Aktualnie wszystko wysyłane jest na emaila i zdarza się często tak, że klient po otrzymaniu prieviewów znika mimo, że praca jest w niskiej rozdzielczości lub w nieodpowiednim formacie. Zanim wyślesz zarys swojej pracy zabezpiecz ją np.: znakiem wodnym, ustaw hasło na drukowanie, zaznacz niską jakość aby klient nie mógł wykorzystać Twojej pracy.

Poproś o konsultację.

W ciągu 24 godzin skontaktuje się z Tobą nasz ekspert